Förr i tiden var det bara toppskiktet av restauranger som hade restaurangstädare, men nu är det en norm på de flesta ställen. De arbetar tillsammans med restaurangledningen och utarbetar ett skräddarsytt städschema. Om du arbetar som restaurangstädare ser du till att restaurangen hålls ren för personalen och gästerna, och städar de områden du blivit bedd om. Detta gäller både bakom och framför kulisserna av restaurangen. Denna städservice har både sina utmaningar och fördelar för den anlitande restaurangen och dessa kan vara:
Att anlita restaurangstädare
- Utmaningar – tillgängligheten då tjänsten kan utföras, den extra kostnaden för företaget samt personalens flexibilitet
- Fördelar – tjänsten kan utföras efter stängning, de kan städa så mycket, lite eller ofta som restaurangen behöver, de kan hjälpa avlasta städsysslor från den egna personalen.
Vad restaurangen bör tänka på
- Budgeten – detta är det första man bör tänka på och genom att titta på restaurangens utgifter och inkomster kan man få en inblick i restaurangens ekonomi. Om budgeten inte tillåter en daglig städning så kan man kanske anlita en städfirma för någon gång i veckan/månaden eller för tyngre städjobb.
- Hur ofta och hur mycket – då du har budgeten klar för dig är det dags att bestämma hur ofta restaurangen behöver städtjänsten och hur mycket per tillfälle. Det kan vara allt från vardagsstädning såsom putsning av fönster och dörrar, eller en grövre städning exempelvis en gång i månande såsom att vaxa om golven eller rengöra heltäckningsmattor.
- Vilka områden vill du ha städade – när du talar med städfirman vill de veta vilka områden du vill ha städat, såsom alla badrum, matsalen etc.
Innan du anställer en städfirma bör du intervjua fler än en. Du bör se till att den du anställer kommer göra ett gott intryck på både dina gäster och personal. Om de gör ett dåligt jobb kan detta märkas av dina gäster och kan påverka hur många som kommer tillbaka till din restaurang. En städning som är dålig lägger man lätt märke till och det kan påverka restaurangens förtjänst, så se till att du kollar upp städfirmans referenser och att du har en fortgående återkoppling och utvärdering med dem.
Kontakta vår städfirma i Östersund om du är i behov av restaurangstädning!
Några frågor du bör ställa på intervjun är:
- Hur länge har företaget varit verksamt?
- Har de kontaktuppgifter de kan ge till några kunder för referenser?
- Vem kommer att utföra restaurangstädningen? Kommer det vara samma person varje gång eller roterar personalen på de restauranger som företaget städar?
- Vilken slags erfarenhet har personalen av att städa restauranger, och har personalen några särskilda expertområden inom detta?
- Har företaget en försäkring för städtillfällena?